Jaka jest średnia żywotność sondy lambda?

W celu zmniejszenia emisji spalin najpierw przez samochody z silnikami benzynowymi, a od kilkunastu lat również przez samochody z silnikami wysokoprężnymi (diesel), w układzie wydechowym montuje się specjalny rodzaj czujników, które mierzą zawartość tlenu w spalinach. Sondy lambda i ich specyficzny model, czyli szerokopasmowa sonda lambda, kontrolują efektywność spalania paliwa, umożliwiając precyzyjne dozowanie mieszanki powietrzno-paliwowej, tym samym przyczyniając się do mniejszego zużycia paliwa i redukcji emisji spalin.

Gdzie instaluje się sondę lambda?

szerokopasmowa sonda lambdaSondy instaluje się zwykle tuż za kolektorem, ale przed katalizatorem. W najnowszych modelach samochodów instaluje się dwie sondy lambda szerokopasmowe lub klasyczne, przed i za katalizatorem. Dzięki temu pomiary są dokładniejsze, bardziej rzetelne i zmniejsza się ryzyko podawania zafałszowanych wyników w przypadku awarii sondy. Sondy wkręca się w specjalnie przygotowane do tego celu, wcześniej nagwintowane otwory. Jeśli auto korzysta z dwóch sond, pierwsza nie tylko mierzy zawartość tlenu w spalinach, ale przekazuje również informację do sterownika silnika, który ustala optymalny skład mieszanki powietrzno-paliwowej. W takim układzie druga sonda pełni jedynie rolę czujnika diagnostycznego, sprawdzającego poprawność działania pierwszej sondy. W samochodach sportowych przeznaczonych do jazdy wyczynowej, bardzo często miejsce klasycznej sondy zajmuje szerokopasmowa sonda lambda, która mierzy więcej parametrów, dzięki czemu można poprawić jakość mieszanki i tym samym zwiększyć moc silnika.

Jak często powinno wymieniać się sondę?

Wraz z czasem eksploatacji samochodu czujnik sondy ulega zabrudzeniu przez sadzę osadzającą się na powierzchni elementu ceramicznego, przez co sonda pracuje wolniej, aż w końcu zupełnie odmawia posłuszeństwa i nie jest w stanie mierzyć poziomu tlenu w spalinach. Dla klasycznych, nieogrzewanych sond lambda ich średni czas przydatności do użycia zwykle określany jest w przedziale 50-80 tysięcy kilometrów przebiegu auta. Szerokopasmowa sonda lambda posiada wbudowaną grzałkę i podwyższoną odporność na skrajne temperatury, przez co jej żywotność jest znacznie dłuższa. Dłużej działać będą również klasyczne model sond z wewnętrzną grzałką. Średni czas żywotności takich elementów wynosi około 160 tysięcy kilometrów przebiegu auta. Oczywiście, jeśli samochód jest rzadko używany i ma małe przebiegi, sonda może ulec uszkodzeniu również ze względu na upływający czas. Ostatecznie żaden element techniczny samochodu nie jest wieczny i nawet jeśli intensywnie nie eksploatujemy auta, jego podzespoły wciąż się starzeją.

0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*